Nieuws
10-12-2018
UPDATE 11-12-2018 De betalingsproblemen bij de bank zijn opgelost. De betalingen die wij afge...
lees verder
10-12-2018
De economie zit weer in de lift; goed voor ondernemend Nederland. Alleen kampen snelgroeiende MKB-...
lees verder
04-12-2018
Podcast: Edwin Adams over mijlpaal €150 miljoen Geldvoorelkaar.nl tikte op 3 december 2018 de 150...
lees verder
30-11-2018
De investeerdersnieuwsbrief van december is verstuurd. U kunt hem ook hier lezen. Voor het eerst ...
lees verder
29-11-2018
De franchiser Fit20 biedt High-Intensity fitnesstraining aan in steeds meer landen. Oprichter en C...
lees verder
Fleur Broer terug op de brug CTN
11-6-2018 11:23:34

Cruise Travel: koers op een zonnige toekomst

Fleur Broer (49) is terug op de brug van Cruise Travel Nederland. Samen met Chris Mulder zet ze met  het bedrijf koers naar een hernieuwde toekomst als familiebedrijf. Voor de financiering van de aandelenkoop werd heel bewust gekozen voor crowdfunding. 'Ambassadeurs zijn voor ons heel belangrijk'.

(Investeren in de projecten van Cruise Travel Nederland kon hier en hier.)

U bent na vijf jaar terug van weggeweest bij Cruise Travel. Hoe bevalt dat?

"Het voelt als een warme jas, om terug te komen. Door de medewerkers ben ik met groot enthousiasme ontvangen. Nou ben ik er ook nooit vervelend weggegaan. Dus nu ik weer terugkom, heerst er meteen een sfeer van gezamenlijk gaan we er weer voor".

Bent u dan gevoelsmatig wel weggeweest?

"Wel in fysieke zin, maar mijn kinderen zeggen: Cruise Travel is ons oudste kind. Die betrokkenheid is er altijd geweest. Het kind heeft een verkeerde partner gehad, en nu is ze weer terug in huis. Ik ben er ook wel ingestapt omdat ik niet kon aanzien dat het niet goed ging met het bedrijf."

201806_BroertekentCTN

Chris Mulder (geheel links) en Fleur Broer (links) bij het tekenen van de koopakte op 4 juni jl.

Met de  'verkeerde partner', de corporate moederorganisatie ANWB, bleek de match niet sterk. Wat gaat er nu weer verbeteren?

"We brengen het ondernemerschap terug. Willen directer op de bal. Als we een marketingactie willen uitvoeren, of iets in onze processen verbeteren, gaat dat nu veel sneller. Dat geeft ons slagkracht terug. En wat ook meespeelt, de gedachte: het is mijn eigen portemonnee. Als ik dan een bedrag moet uitgeven, is dat anders dan het uitgeven van andermans geld. En de beleving is net zo goed anders bij het binnenhalen van klanten. Het scoren van een mooie boeking is veel gaver wanneer het voor je eigen familiebedrijf is.

De mindset familiebedrijf is er beslist. Dat mensen spontaan, zonder meer, een avond overwerken als dat nodig is. Je hoeft er bij wijze van spreken niet eens om te vragen."

De afgelopen jaren was dat anders. Was de familiebedrijf-mindset inmiddels vervaagd?

"Het team (met 36 mensen in dienst - red) heeft die tijd als vervelend ervaren. Nu we op eigen kracht doorgaan, is de drive om het voor elkaar te doen, meteen een stuk groter. Iedereen weet dat je er hard voor moet werken. En als je dat dan doet, dan is het uitspreken van waardering veel makkelijker dan in een corporate omgeving. Zeker niet alleen in financiële zin. Of iemand een cruise geven omdat hij iets bijzonders heeft gepresteerd. Maar ook kleiner: gewoon dankbaarheid uitspreken bij het uitlopen uit kantoor. Dat is veel waard."

Heeft u nu een achterstand in te halen?

"Op IT-gebied wel. Gelukkig hebben we een systeem gevonden waar buitenlandse touroperators mee werken. Binnen een paar maanden - de aanbieder zei zelfs nog sneller - zullen we in dat opzicht onze achterstanden hebben ingehaald en zijn we meer futureproof dan onze concurrenten. Bij de partij die we inschakelen, zitten een paar honderd man te programmeren aan een systeem waar wij elke dag aan werken. Gelukkig hoeven we hierbij niet meer het wiel zelf uit te vinden."

U schrijft in de pitch over een persoonlijke aanpak. Die hoor ik ook vaker, ook in deze branche. Hoe vertaalt u die persoonlijke aanpak in de cruises die u verkoopt?

"De grote meerwaarde zit in de ervaring van onze medewerkers. Onze klant komt zijn cruisewensen met ons bespreken. Bij een medewerker die er een half jaar zit, voelt de klant zich niet serieus genomen.  

Soms hebben we 20.000 verschillende cruises om uit te kiezen. Logisch, want iemand die gewend is in een sterrenrestaurant te eten, wil een andere cruise dan de gewone man die  een keer een cruise maakt ter gelegenheid van een huwelijksjubileum. Ze moeten zich allebei prettig voelen met ons product. Onze medewerker kan door vijf vragen te stellen, de goede cruise uitkiezen uit de 25 rederijen die we verkopen. Die persoonlijke service kunnen we hier aan de balie en aan de telefoon bieden."

"De kunst is dat je dat ook online kunt doen: je klant helpen naar een cruise die precies past. Willen we dat op maat doen, dan willen we ook de klant met een zoekwijzer of een vergelijkingstool de keuze laten maken. Bij een rederij heb je keuze uit 1 product. Bij de concurrentie vind je minder ervaring. En de meeste concurrenten willen veel volume verkopen tegen lage marges en kunnen dus ook weinig service bieden."

Wat ziet u gebeuren in de cruisemarkt? Wordt die groter?

"Die wordt groter, maar gaat niet zo snel als we hadden gedacht of gehoopt. De beste manier om nieuwe klanten aan te boren is het ervaringsverhaal van ambassadeurs. Op familiebijeenkomsten, verjaardagen. Ervaringsverhalen kunnen een eitje planten. En dan weet je: binnen 3 jaar worden mensen daar alert op. Want daar moet het op uit draaien: het besef dat de cruise een product is waar je wat mee kan."

"We hopen dat ook de crowdfunding-investeerders die ambassadeursrol voor ons willen vervullen. Daarom bieden we als incentive ook korting op cruises. We willen heel graag hun betrokkenheid bij ons bedrijf houden. Nu zijn er maar 100.000 mensen in Nederland die op cruise gaan. De vijver is veel groter."

Lees meer over de projecten van Cruise Travel Nederland - met als incentive korting op een eigen cruise! De projecten staan  hier en  hier.

 

 

Terug naar overzicht