Nieuws
20-05-2019
Geldvoorelkaar.nl sponsort roeiploeg uit Delft Was u dit weekend toevallig aanwezig bij de Westel...
lees verder
14-05-2019
Kom jij ons team versterken? Op dit moment zijn wij op zoek naar nieuwe collega's voor de functie...
lees verder
13-05-2019
Als eerste crowdfunding platform bij € 175 miljoen De crowdfundmarkt groeit hard, met als voortr...
lees verder
09-05-2019
Gisteren verscheen een artikel in het FD, waarin werd gesteld dat crowdfundingplatformen te gunsti...
lees verder
07-05-2019
De maand mei staat bij Geldvoorelkaar.nl in het teken van vastgoedfinanciering. Zo verzorgt Edwin ...
lees verder
Hoe gaat het nu met... Key West Beachhouse?
12-3-2019 16:06:07


Key West draait best

Hoe gaat het nu met…. Jos van der Lee? Geldvoorelkaar.nl portretteert ondernemers die jaren geleden een lening afsloten via het platform. Met deze keer: Van der Lee leende in 2014 170.000 euro van crowdfunding-investeerders en schonk Utrecht een restaurant aan het strand.

En, voelt hij zich al horeca-ondernemer? Jos van der Lee grinnikt. "Natuurlijk, ik ben ondernemer. Maar bij Key West gaat het om meer dan eten en drinken. Wij willen een fijn gevoel geven aan onze bezoeker. Alles mag, niets moet. Het gevoel van 'even op vakantie' zijn, aan de rand van de stad Utrecht." Van der Lee ziet zich meer als de stuwende kracht achter concepten. "Dat deed ik al veel langer: merken en producten in de markt zetten. Bij Key West Beachhouse is dat net zo."

Fietsen naar het strand

Vijf jaar geleden pitchte hij bij de gemeente Utrecht het plan om bij de Haarrijnse Plas, tussen de snelweg A2 en Leidsche Rijn, een strandpaviljoen te gaan exploiteren. "De gemeente zat met deze plek in zijn maag. Er hing jeugd rond en regelmatig was er overlast. Ik zag kansen in dit strand vlak naast het snel groeiende Leidsche Rijn. Er was weinig horeca in de buurt en ruimte voor een nieuw concept." Het strandpaviljoen zou de hoog opgeleide bewoners van de stad Utrecht -het segment dat houdt van slow food en een huiselijke sfeer - een beetje vakantiegevoel geven dichtbij huis. "Je fietst zo naar het strand."

Via John van der Veld - "die was toen mijn intermediair en is nu Risk Manager bij Geldvoorelkaar.nl" - hoorde hij over crowdfunding. "De financiering via Geldvoorelkaar.nl was in een paar dagen volgeschreven." Dat gaf vertrouwen. "Ik had vast een groter deel via Geldvoorelkaar.nl kunnen ophalen". 

KeyWest_1

KeyWest_2


Boven prognose

Vanaf het moment dat Key West Beachhouse open ging, liep het boven prognose. "Ik had vooraf in Leidsche Rijn en omgeving veel aan marketing gedaan. Rumour gecreëerd op social media met als middel een video die ons verhaal vertelde. Daardoor had ik al (ruim 700) volgers voordat we open gingen. Crowdfunding paste daar heel goed bij, al bleken investeerders uit heel Nederland mee te doen. En ook nu, jaren later, komen er nog dagelijks first-time-bezoekers bij."

Naast de eigen marketingcampagne leidde ook de crowdfundingcampagne tot nieuwe ambassadeurs en klanten, vertelt Van der Lee. Lachend: "Soms komen er nog steeds mensen vragen of hun persoonlijke kortingpas van toen nog geldig is. Met sommige investeerders heb ik af en toe een vriendschappelijk contact. Voor hen is het ook leuk dat de zaak zo lekker loopt."

Tijdens het interview - in de gezellige koffiehoek met chesterfieldbanken in de eetgelegenheid - houdt de ondernemer scherp in de gaten wat er in de zaak gebeurt. Vanaf tien uur 's ochtends, het moment van openen, zitten er mensen aan de koffie en lekkers. Deze ochtend zijn het ondernemers en zzp'ers op een netwerkafspraak, grootouders met hun kleinkinderen, en vriendinnen die hier aan de koffie uitgebreid bijkletsen na een wandeling langs het water. Daarna volgt de lunch, de borrel en het avondeten. "Dagelijks bedienen we tegen de duizend gasten."

keywest_5

keywest_4

Kwalitatieve beleving

De keuze voor een afgebakende doelgroep vertaalt zich door in het hele concept. "We richten ons op liefhebbers van slow food, ontspannen sfeer en kwaliteit, vertelt Van der Lee. "Geen friet en kroketten op de kaart, wel staat bij de entree een bord met kreeft voor de lunch."

Het grote terras heeft wel zicht op het water - 's avonds zonsondergang -maar de karakteristieke deur aan strandzijde - "die hebben we geïmporteerd uit Egypte" is gesloten: "Strandpubliek bleek de flow in de zaak te verstoren. "Een tweede ingang geeft meer beweging en maakt het onmogelijk overzicht te houden. "

Apetrots


Key West Beachhouse is inmiddels al diep geworteld in de omgeving en geniet ook landelijke bekendheid. Zelfs de burgemeester heeft gezegd dat hij zo blij is met deze uitspanning en de impact ervan op de omgeving. Is Van der Lee trots op wat hij heeft neergezet? Hij glundert. "Apetrots!" En smaakt het naar meer? "Ik zie allerlei kansen. In de directe omgeving van Key West, maar ook elders. Binnenkort ga ik weer eens met John van der Veld overleggen. Maar daarover ga ik niet teveel zeggen, want ook goudzoekers lezen mee."

KeyWest_3

Sybren Visser interviewt voor Geldvoorelkaar.nl ondernemers over hun bedrijf. Jos van der Lee leende in 2014 € 167.200,- via crowdfunding als deel van een financiering van circa €500.000,- Bekijk meer interviews via www.geldvoorelkaar.nl/nieuws of onze facebookpagina.

 

Terug naar overzicht