Nieuws
15-10-2019
Vorige week was Geldvoorelkaar.nl te zien op RTL Z, met een korte bedrijfsreportage. Een leuk item...
lees verder
11-10-2019
Cowdfunding voor duurzame ondernemingen Van 2016 tot en met 2018 is via crowdfunding 220 miljoen...
lees verder
09-10-2019
In de zoektocht naar financiering voor startende franchisenemers vond franchiseketen OAMKB een g...
lees verder
03-10-2019
Een vastgoedportefeuille uitbreiden, zonder te beleggen in fysiek vastgoed of in een beleggingsfon...
lees verder
In het FD: Rik Breur over Finsulate
29-7-2019 08:45:27

Redactionele opmerking Geldvoorelkaar.nl: In het FD stond deze week een artikel over Rik Breur, de ondernemer van het bedrijf FDFinsulate, dat vorig jaar een succesvolle crowdfundingcampagne had via Geldvoorelkaar.nl.

'Milieu is altijd mijn drijfveer geweest'


Artikel in FD, vrijdag 26 juli 2019, auteur: J. Bosboom

In De Vonk vertelt wekelijks iemand over een beslissend moment in zijn of haar loopbaan. Deze week: Rik Breur (47) van Finsulate, dat folie maakt om op een milieuvriendelijke manier aangroei onder schepen tegen te gaan. 20190730_rikbreur

Met watersport had en heeft Rik Breur zelf niets, maar voor de toepassing van zijn ontdekking weten eigenaren van luxe jachten en andere plezierboten hem steeds vaker te vinden. Of het nu Japan, Mexico, Australië of Nederland is, vanuit de hele wereld krijgt hij aanvragen om de romp van hun schip te bekleden met de folie die hij ontwikkelde.

Het gaat om een milieuvriendelijk alternatief voor de giftige verf - in jargon antifouling genoemd - waarmee het merendeel van de schepen regelmatig moet worden ingesmeerd om te voorkomen dat slakjes, schelpjes en andere organismen zich onder water aan de romp van een schip nestelen. Door die aangroei wordt de weerstand in het water groter, waardoor het schip trager wordt en meer brandstof gebruikt.                                                                     Rik Breur
                                                                                                                                                                              
'Tijdens mijn promotieonderzoek bij TNO over corrosie en aangroeiwering ben ik op het idee gekomen', vertelt de ingenieur materiaalkunde en chemische techniek. 'Ik heb voor een technische opleiding gekozen, maar ben ook altijd in biologie geïnteresseerd geweest. Om me toen in die onderwaterbeestjes te kunnen verdiepen, vond ik fascinerend.'

Zee-egel

Het valt Breur op dat organismen zich onder water aan van alles vastklampen, maar nooit op zee-egels. Hij vermoedt dat dit te maken heeft met de dunne, stijve stekeltjes. Vanwege de drukte van een vaste baan gaan er wat jaren overheen voordat Breur serieus met dit idee verder aan de slag gaat. 'Dat lukte alleen door in 2002 zelf te gaan ondernemen en er aanvankelijk parttime bij te blijven werken.'

'Milieu is altijd mijn drijfveer geweest om een andere oplossing voor antifouling uit te vinden. In de meest gebruikte verf zit biocide. Omdat die onder meer koper bevat is dat echt heel vervuilend.' Met het slijten van de verflaag, komen de giftige deeltjes in het water. En omdat heel veel plezierboten het grootste deel van het jaar in een jachthaven stilliggen, concentreert de vervuiling zich daar.

20190729_finsulate

'De folie gaat minstens vijf jaar mee, zodat je je boot niet om het jaar uit het water hoeft te halen om een nieuwe antifoulinglaag aan te (laten) brengen'
Voortbordurend op de constatering dat zich op de stekels van een zee-egel geen zeediertjes nestelen, vraagt Breur in 2006 het eerste patent aan voor een recyclebare polyesterfolie die bezaaid is met minuscule puntige nylon vezeltjes. De materialen die hij zelf inkoopt, stuurt hij naar een productielocatie in Duitsland en vanaf 2012 kan hij beginnen met plakken.

 

'Mijn vinding is in meerdere sectoren toepasbaar, de vraag was alleen waar te starten. Mijn keuze om in de viskwekerij te beginnen, was geen gelukkige. Een proef op een kooi van een zalmkwekerij in Noorwegen was geslaagd, maar dat vergde wel een betere kwaliteit kooien, waar de visondernemers niet in wilden investeren.'

Pleziervaart

De volgende doelgroep waar Breur zich op richt is de offshoreberoepsvaart, maar ook daar worden andere afwegingen gemaakt. Het milieuargument weegt in deze sector niet op tegen het risico dat een nieuw product per definitie met zich meebrengt. En als in de offshoresector een crisis uitbreekt, zijn de lagere brandstofkosten onvoldoende reden om op Finsulate over te stappen.

Hoe dan ook, Breur breekt nu met Finsulate door in de pleziervaart. 'Eigenaren van plezierboten zijn gelukkig gevoelig voor het milieuargument. Bovendien gaat de folie minstens vijf jaar mee zodat je je boot niet om het jaar uit het water hoeft te halen om een nieuwe antifoulinglaag aan te (laten) brengen.' Daar komt bij dat het voor de pleziervaart in Europa in de komende jaren verboden zal zijn antifouling aan te brengen die biocide bevat.

Finsulate, dat aan werven en agenten in binnen- en buitenland levert, draait nu nog break-even, maar de potentie is enorm. 'Vergis je niet, vrachtschepen zijn groot, maar daar zijn er veel minder van. De te beplakken oppervlakte van alle 18 miljoen plezierboten ter wereld tezamen is groter dan die van de grote vaart.'

Bron: Financieel Dagblad

Terug naar overzicht