Nieuws
10-04-2019
Ervaren zakenmensen weten dat succes vaak afhangt van bepaalde synergetische voordelen die je kunt...
lees verder
05-04-2019
Op 22, 23 en 24 mei organiseert Geldvoorelkaar.nl de cursus Vastgoed financieren met crowdfunding ...
lees verder
03-04-2019
Geldvoorelkaar.nl deed onlangs mee aan de webinar 'Financing your business in the Netherlands', o....
lees verder
02-04-2019
De bank draait de kraan steeds verder dicht voor mkb-financieringen. Ook in de binnenvaartbranche ...
lees verder
Opstart onderneming
MS Zare (deel 2)
Project:
19383 Zakelijk
Leendoel:
Opstart onderneming
Classificatie:
5
G-PD percentage:
0,01
Creditsafe score:
61
Zekerheden:
HYPRDRHANH
Project is tot stand gekomen
Kredietbedrag:
€ 85.000
Geinvesteerd:
€ 85.000
Product:
Groeilening
Rente per jaar:
7,5%
Looptijd:
84 maanden
Aflosvrij periode
24 maanden
100%
Algemeen
Branche:Binnenvaart
Producten en/of diensten:Vervoer over water
Social media:Facebook
Loan-to-Value98%
Aanvullende informatie:Download Adobe Reader  Creditsafe Gertruida.pdf
Aanvullende informatie:Download Adobe Reader  Aanvullende informatie bij pitch 19383.pdf
Aanvraag mede mogelijk gemaakt door
  
Toelichting van de aanvrager
Uw naam
Uw E-mailadres
De naam van uw vriend
Het E-mailadres van uw vriend
Uw persoonlijke tekst (optioneel)
Verstuur
Vooraf
Dit project is gesplitst in twee leningen. Lening 1, zoals beschreven in de pitch van project 18997, betreft een annuïtaire lening met een hoofdsom van € 200.000,-, een looptijd van 84 maanden en een rente van 7,5%. Lening 2 betreft een groeilening met een hoofdsom van € 85.000,-, een looptijd van 84 maanden, een rente van 7,5% en een aflossingsvrije periode van 24 maanden. Lening 2 staat beschreven in de onderstaande pitch. De twee leendelen kunnen uitsluitend gezamenlijk tot stand komen.

De Onderneming
Mijn naam is Kees Post uit Urk en ik ben van plan om een tweede vrachtschip te kopen. Op dit moment heb ik al een vrachtschip: het ms Mar-Grethe (voorheen Tempo Passato). Dit schip exploiteer ik samen met mijn vrouw in een v.o.f.

Ik ben in 1985 als IJsselmeervisser begonnen bij mijn vader en later ben ik gaan werken als Noordzeevisser bij diverse bedrijven. In 2007 ben ik overgestapt naar de binnenvaart en in 2008 heb ik mijn eerste vrachtschip gekocht. Met dit schip heb ik acht jaar gevaren. In 2017 heb ik dit schip verkocht en heb ik mijn huidige schip aangekocht. 

Het schip 
Het schip dat ik er nu bij wil kopen is het ms Zare en dat ga ik als eenmanszaak onder de naam Gertruida exploiteren. 

Specificaties 
Scheepstype Motorvrachtschip met één laadruim, zonder luiken
Bouwjaar 1958
Bouwwerf Schiffswerft Germersheim GMBH te Germersheim
Afmetingen 69,92 x 7,56 x 2,54 meter
Laadvermogen 882 ton
Hoofdmotor Scania 625 pk (bouwjaar 2015)


Profiel_18997_2_142713.jpg
Profiel_18997_2_142749.jpg

Waarom een tweede schip? 
Het ms Zare kan tegen een scherpe prijs gekocht worden. Daarnaast verkeert het schip in een zeer goede staat van onderhoud en kan het schip met vast werk erbij worden gekocht. 

Bevrachter 
Het schip gaat varen voor een vaste opdrachtgever: YST Bevrachtingen in Hendrik Ido Ambacht. Voor deze partij vaart het schip al lange tijd. Deze bevrachter verzorgt sinds 2007 het transport van goederen over de binnenwateren voor diverse opdrachtgevers. Het werkgebied bestaat uit alle vaarwegen in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en de Donaulanden. Vervoerd worden onder andere containers, granen, veevoer, constructie, kolen, bulk en speciaal vervoer. 

Het schip gaat varen onder een vaste time charter die telkens voor de periode van 1 jaar wordt afgesloten met optie tot verlenging, voor 18 uur per dag en 5 dagen per week. Het contract behelst het vervoer van containers met huisvuil vanuit Delft naar de verbrandingsoven in Hengelo. 

Markt 
De Nederlandse binnenvaartvloot is veruit de grootste in Europa. De vloot is niet alleen groot in aantal, maar ook in diversiteit. Dit is ook nodig om alle verschillende soorten en hoeveelheden lading naar de bestemmingen aan grote en kleine vaarwegen te kunnen vervoeren. Het kleinste schip kan circa 350 ton vervoeren (dat zijn 14 vrachtwagens) en de grootste duwstellen hebben een laadvermogen tot 16.000 ton (660 vrachtwagens). De schepen zijn te verdelen in meerdere categorieën waarbinnen diverse scheepstypen te onderscheiden zijn. 

Het aan te kopen schip is een motorvrachtschip. Nederland telt er ruim 2.700 van. Deze schepen zijn vervolgens weer onder te verdelen in zogenaamde tonnenmaten. Het aan te kopen schip meet 882 ton. Een fors deel van de Europese binnenvaartvloot betreft schepen van deze tonnage of kleiner. Dit aantal neemt wel jaarlijks af, doordat er in dit segment niet of nauwelijks nieuwe schepen zijn bijgekomen, maar wel worden gesloopt. Perspectief voor dit soort kleine schepen is onverkort goed, omdat er in West-Europa nog steeds veel vaarwegen zijn waar de grote schepen niet kunnen komen. Het aan te kopen schip kan in principe op alle bestemmingen komen. Zeker nu het economisch weer goed gaat, is er veel vraag naar vervoer met dit type schip. Voor de vaste bevrachter YST vaart de ondernemer op een vast traject van Delft naar Hengelo. 

Noordwest-Europa telt 25.000 km aan vaarwegen, die de belangrijkste bestemmingen met elkaar verbinden. De 4.400 km aan vaarwegen in Nederland sluiten aan op het stelsel van Europese vaarwegen. Door de grote diversiteit aan schepen kunnen vrijwel alle soorten goederen vervoerd worden met de droge lading binnenvaart. Denk hierbij met name aan bulkgoederen zoals zand, soja, kolen en granen. Of zelfs versproducten die in speciale gekoelde containers vervoerd worden. 

De inzet van een bepaald type binnenvaartschip is niet alleen afhankelijk van de grootte en soort lading, ook de bestemming speelt hierin een rol. Door diversiteit in de afmetingen van de vaarwegen en sluizen zijn de scheepstypen daarop aangepast. Hierdoor zijn er met de huidige range aan schepen mogelijkheden voor vrijwel elke soort lading en voor vrijwel elke bestemming. 

Profiel_18997_2_143014.jpg
Profiel_18997_2_143049.jpg

Investeringsbegroting 
Bestedingsdoel Bedrag
Aankoop ms Zare € 250.000,-
Aankoopkosten (notaris-, advies- en werf) €   12.500,-
Werkkapitaal €   20.350,-
Financieringskosten €   10.000,-
Depotregeling €     7.150,-
Totaal € 300.000,-
Af: vrachtvoorschot €   15.000,-
Benodigd via Geldvoorelkaar.nl (deel 1) €  200.000,-
Benodigd via Geldvoorelkaar.nl (deel 2) €    85.000,-

Het financieren van kleinere en oudere schepen met een beperkt kredietobligo is bij de banken ondertussen lastig, zo niet onmogelijk. Gelukkig heeft crowdfunding het gat opgevuld dat hierdoor is ontstaan en hebben al veel investeerders succesvol deelgenomen in eerdere scheepvaartfinancieringen. Mijn keuze voor Geldvoorelkaar.nl houdt dan ook onder andere verband met het feit dat via Geldvoorelkaar.nl al heel wat schepen succesvol zijn gefinancierd. 

Aan de investeerders wordt een lening gevraagd van € 85.000,- met een looptijd van 84 maanden. Zoals uit de prognoses blijkt, is het rendement van dit schip zeer interessant. Dat komt door de vaste daghuur die is overeengekomen, maar ook doordat het een klein, zeer breed inzetbaar schip is. Het schip is technisch erg goed in orde, met onder andere een heel jonge hoofdmotor. Vanwege het goede rendementsperspectief ben ik graag bereid u een rente aan te bieden van 7,5%. 

Jaarcijfers en prognoses (eenmanszaak)
Boekjaar Omzet Resultaat voor belasting Vrij beschikbare cashflow Betaalverplichting Geldvoorelkaar.nl t.o.v. vrij beschikbare cashflow*
2019 € 204.000,- € 59.000,- € 75.000,- 57%
2020  € 206.000,- € 61.000,- € 70.000,- 61%
2021 € 208.000,- € 64.000,- € 67.000,- 85%*

Vanaf het jaar 2021 is de ondernemer ook aflossing verschuldigd voor Lening 2 (groeilening). Dit is meegenomen in de berekening van de betaalverplichting. 

De prognoses zijn opgesteld door mijn financieel adviseur Henk Schoonderwoerd van Schoonderwoerd Consultancy & Bedrijfsadvisering te Bleskensgraaf. Henk is een in de binnenvaart gespecialiseerd intermediair. 

Meer financiële informatie over mijn bedrijf leest u in de bijlage ‘Aanvullende informatie bij pitch 19383’.

Profiel_18997_2_143157.jpg
Profiel_18997_2_143228.jpg

Toelichting van Geldvoorelkaar.nl
De totale financiering van € 285.000,- wordt opgesplitst in een annuïtaire lening en een groeilening
  • Lening 1 (leningnummer 18997) is een annuïtaire lening met een looptijd van 84 maanden en een bruto jaarrente van 7,5% 
  • Lening 2 (leningnummer 19383) is een groeilening met een looptijd van 84 maanden en een bruto jaarrente van 7,5%. De aflossingsvrije periode is 24 maanden. 
  • Voorwaarden voor vervroegde aflossing: standaard (zie productpagina)
Investeerders ontvangen tijdens de eerste 24 maanden uitsluitend rente, die elke drie maanden wordt betaald. Vanaf maand 25 ontvangen investeerders maandelijks een vast bedrag, dat opgebouwd is uit een deel rente en een deel aflossing (annuïteit) (lees meer over uw effectieve rendement).

Lening 1 en 2 kunnen uitsluitend gezamenlijk tot stand komen. 

Geldnemer is Gertruida (externe creditratings: Graydon 0,01% PD en Creditsafe score 61). Gertruida is de eenmanszaak van de heer K. Post (BKR score B, laag risico), die hiermee tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé. Medegeldnemer is mevrouw K. Post-Bakker (BKR score B, laag risico), die hiermee tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé. 

De classificatie van dit project is berekend op basis van de uit de prognoses resulterende betaalcapaciteit. In dat geval hanteert Geldvoorelkaar.nl standaard een risicoclassificatie 5 / 5s. Meer uitleg hierover leest u op de pagina Onze Werkwijze

Onderstaande zekerheden zijn van toepassing op beide leningen. 

Zekerheid (meer uitleg) Toelichting
Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé K. Post (op dit moment van morele waarde)
K. Post-Bakker (op dit moment van morele waarde)
Depotregeling 2 termijnen
Eerste hypotheek Ten bedrage van € 285.000,- op ms Gertruida, met een taxatiewaarde van € 290.000,- (taxatiedatum 2-10-2018). Dit levert een Loan-to-Value van 98% op.
Negatieve hypotheekverklaring Op het woonhuis te Urk, marktwaarde € 210.000,- (taxatie 1-12-2016) en een openstaande schuld van afgerond € 47.000,-. 
Op de ms Mar-Grethe, marktwaarde € 775.000,- (taxatie 2019), voorbelast met 1e hypotheek en een openstaande schuld van € 450.000,-.
Pandrecht (1e recht) op Overlijdensrisicoverzekering op het leven van K. Post, voor een verzekerd bedrag van € 285.000,-

Vóór uitboeking dient Geldvoorelkaar.nl in bezit te zijn gesteld van een vernieuwd Certificaat van Onderzoek. 
Er wordt een Advies en Begeleidingspakket Zilver (40 uren) afgesloten met intermediair Schoonderwoerd Consultancy & Bedrijfsadvisering.


Terug naar overzicht

Geïnvesteerd bedragDatum
€ 85.000woensdag 30 januari 2019