Hoe kapitaal én beleving de winkelstraat nieuw leven inblazen

10-11-2025

Hoe kapitaal én beleving de winkelstraat nieuw leven inblazen

Retail is misschien wel dé sector waarin ondernemer en vastgoed het meest met elkaar verweven zijn. Veel (lokale) winkeliers, zoals bakkers en slagers, bezitten hun eigen pand of gebruiken de overwaarde van hun privéwoning om te investeren in hun zaak. Dat maakt retailfinanciering erg bijzonder: het gaat niet alleen om de stenen, maar vooral om de ondernemers die erachter staan én de klanten die er hun aankopen doen. Dat schrijft Fred van der Stappen, directielid van Geldvoorelkaar.nl, in zijn nieuwste column voor Vastgoedjournaal.

Vernieuwing in de winkelstraat

De afgelopen jaren hebben veel winkeliers rake klappen gehad: de coronacrisis, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag lieten diepe sporen na. Toch zie ik vooral veerkracht. Retailers die niet bij de pakken neerzitten, maar nadenken over de toekomst: hoe maak ik mijn formule onderscheidend, hoe creëer ik beleving, hoe zorg ik dat klanten (terug)komen?

Daar is kapitaal voor nodig. Bijvoorbeeld voor een nieuwe inrichting of etalage, of een complete verbouwing die de winkel meer van deze tijd maakt. Ook financieren we jonge ondernemingen met veel potentie, die nieuwe zaken willen openen. In al deze behoeften ligt voor ons als crowdfundingplatform een mooie rol: het mogelijk maken van vernieuwing in de winkelstraat, juist ook in kleinere steden en dorpen. Dat doen we bijvoorbeeld in Veenendaal, waar we als samenwerkingspartner meebouwen aan ondernemerschap in de binnenstad.

Vastgoed en ondernemerschap versterken elkaar

Een goed voorbeeld van een geslaagde financiering vind ik Slager Ben in Doorn. Een ondernemer met liefde voor zijn vak, die de stap zette naar een nieuwe locatie met meer traffic en een modernere uitstraling. Wij hielpen hem met een lening voor de verhuizing en heropening, waarbij zijn privéwoning als zekerheid diende. Een mooi voorbeeld van hoe vastgoed en ondernemerschap elkaar kunnen versterken.

Speciaalzaken winnen snel terrein

Natuurlijk blijft retail een uitdagende sector. Trends volgen elkaar snel op en de online concurrentie is sterk. Toch zie ik altijd meer kansen dan bedreigingen. Speciaalzaken, van kaas- tot notenwinkel, winnen bijvoorbeeld snel terrein. Juist omdat ze iets toevoegen dat je online niet krijgt: persoonlijke aandacht, vakmanschap en beleving.

Daarnaast zien we veel potentie in franchiseformules. Bekende namen als Jamin, Bruna of Vakgarage, die we al financieren, geven onze investeerders vertrouwen. De voorspelbaarheid van hun businessmodel, ondersteund door jarenlange data en ervaring, maakt de risico’s beter beheersbaar. En voor nieuwe, groeiende ketens geldt: naarmate ze zich in de praktijk bewijzen, neemt ook het financieringscomfort voor nieuwe vestigingen steeds verder toe.

Winst in de winkelmand

Retail verandert, maar verdwijnt niet. Zolang ondernemers blijven investeren in kwaliteit, service en onderscheidend vermogen, zit er toekomst in de winkelstraat. Met de juiste financiering in de hand, ligt de winst in de winkelmand.