Nieuws
12-12-2018
De dagen tussen kerst en oud & nieuw zijn we geopend op onze reguliere openingstijden....
lees verder
10-12-2018
De economie zit weer in de lift; goed voor ondernemend Nederland. Alleen kampen snelgroeiende MK...
lees verder
04-12-2018
Podcast: Edwin Adams over mijlpaal €150 miljoen Geldvoorelkaar.nl tikte op 3 december 2018 d...
lees verder
30-11-2018
De investeerdersnieuwsbrief van december is verstuurd. U kunt hem ook hier lezen. Voor het ee...
lees verder
29-11-2018
De franchiser Fit20 biedt High-Intensity fitnesstraining aan in steeds meer landen. Oprichter en...
lees verder
Innovatie
abbi insights
Project:
18918 Zakelijk
Leendoel:
Innovatie
Classificatie:
5s
G-PD percentage:
0,34
Creditsafe score:
52
Zekerheden:
PRDRBSNO
Inschrijfperiode nog 51 dagen
Kredietbedrag:
€ 400.000
Geinvesteerd:
€ 37.800
Product:
Annuïteit
Rente per jaar:
8,0%
Looptijd:
60 maanden
Algemeen
Branche:Datatechnologie
Producten en/of diensten:Marktonderzoek
Social media:LinkedIn
Aanvullende informatie:Download Adobe Reader  Creditsafe rapporten.pdf
Aanvullende informatie:Download Adobe Reader  Aanvullende informatie bij pitch 18918.pdf
Toelichting van de aanvrager
Uw naam
Uw E-mailadres
De naam van uw vriend
Het E-mailadres van uw vriend
Uw persoonlijke tekst (optioneel)
Verstuur
De Onderneming
abbi insights vindt marktonderzoek opnieuw uit! 

Vrijwel iedereen is 24/7 connected met zijn mobiel. Voor bedrijven en organisaties is goede betrouwbare feedback van de doelgroep (klanten, inwoners, donateurs, leden, ….) cruciaal om relevant te blijven. Tot voor kort deden bedrijven hiertoe een beroep op traditionele marktonderzoekbureaus zoals IPSOS en TNS Nipo. Dergelijke bureaus zijn helaas onvoldoende meegegaan met mobiele ontwikkelingen, waardoor bedrijven steeds meer moeite hebben om goed inzicht te krijgen in de houding en het gedrag van hun doelgroep. Mensen reageren immers nauwelijks nog op lange, saaie vragenlijsten. 

Hiervoor heeft abbi insights de oplossing gevonden. abbi maakt deelnemen aan onderzoek leuker, relevanter, sneller en beter door doelgroepen op de juiste momenten de juiste vragen te stellen, op een manier die iedereen dagelijks zelf gebruikt: chat! 

Klanten van abbi kunnen de abbi chatbot opnemen in hun eigen app of de app van abbi insights gebruiken. Naast chat maakt abbi gebruik van alle mogelijkheden die de mobiele telefoon biedt. Zo kan abbi met persoonlijke mobiele berichtjes inspelen op de feedback die iemand geeft, waardoor inzichten direct worden vertaald in actie. 

De toekomst van onderzoek is digitaal en mobiel, zonder de menselijke factor over het hoofd te zien. Dat is waar abbi voor staat en waar een aantal mooie klanten zich al bij heeft aangesloten.

Profiel_18918_2_144838.jpg 
Stichting Het Vergeten Kind 
(voorheen de Guusje Nederhorst Foundation) 
"abbi helpt ons om samen de situatie van kwetsbare kinderen in ons land te verbeteren. Er wordt in Nederland veel óver kinderen gepraat, maar minder mét kinderen. Dat gaan abbi en Het Vergeten Kind veranderen. De snelle en betrouwbare chat feedback van kinderen, ouders en hulpverleners wordt ingezet om thema's te agenderen, effectiever te communiceren en de stem van het kind te laten horen in de politiek."
 

Profiel_18918_2_145407.jpg

Profiel_18918_2_164850.jpg

Voor meer info en demo’s, ga naar onze website

abbi heeft een zeer succesvolle start achter de rug en zoekt, na financiering van de eerste fase uit eigen vermogen van € 600.000,-, nu financiering voor doorontwikkeling van de techniek. abbi brengt inmiddels een werkend product op de markt, maar kent tegelijkertijd nog een intensieve development roadmap. Concreet betekent dit dat abbi een Insights & Activatieplatform wordt, waarin alle technische applicaties bij elkaar komen: 
  • De abbi chatbot moet steeds leuker en slimmer worden
  • Klanten moeten chatvragen ook zelf kunnen ‘scripten’
  • Klanten moeten vanuit de verzamelde data zelf de juiste groepen kunnen selecteren en activeren met mobiele berichten 
abbi levert dan op licentiebasis een state-of-the-art self-service-tool, waarmee klanten zelf aan de slag kunnen. Volgens onze prognoses genereert abbi in toenemende mate een continue positieve cashflow, omdat de ontwikkelkosten vanaf juli 2019 gaan afnemen en het aantal continue klantrelaties, dat op basis van licenties allemaal op hetzelfde platform meedraait, toeneemt. Ten tijde van deze pitch zijn de eerste klantencontracten met toonaangevende organisaties in hun sector reeds getekend (waarde 2018 > € 100.000,-). Het betreft hier Conneqt / Hypotrust, Stichting Het Vergeten Kind, De gemeente Breda, Uitgeverij De Bode en Thuiswinkel.org vanuit het onderzoeksprogramma Shopping Tomorrow. 

Profiel_18918_2_142859.jpg

Daarnaast hebben diverse organisaties, verspreid over meerdere sectoren in binnen- en buitenland, gebruik gemaakt van abbi chatonderzoek als ad hoc-oplossing. Zo hebben Tribe Company (evenementenorganisatie) en Wittemeer (adviesbureau in de Zorg) abbi ingezet voor quick polls en voting tijdens events.
 
Profiel_18918_2_141748.jpg

abbi in actie tijdens het Fashion Tech congres in Moskou waar abbi met 
300 internationale deelnemers een live quick poll deed met real time inzichten.

Met het oog op de komende periode heeft abbi een uitstekende sales pipeline van meer dan € 200.000,- met diverse toonaangevende organisaties in diverse sectoren, waarbij de focus ligt op de publieke sector / (lokale) overheid, zorg, retail, goede doelen, onderwijs en finance. Leads worden gegenereerd vanuit ons eigen netwerk, alsmede vanuit het netwerk van CM.com en publieke optredens op congressen. 

Organisatie en partnership
abbi insights B.V. is formeel in juni 2018 in partnership met CM.com door mij, Marco Wolters, opgericht. Het abbi team bestaat momenteel naast mijzelf uit een client solution manager en een data-analist. Voor extra capaciteit wordt in dit stadium gebruikt gemaakt van een interim schil met professionals uit mijn eigen netwerk. 

Zelf heb ik 20 jaar ervaring in marktonderzoek en global business development. Verder ben ik een veelgevraagd spreker op (internationale) congressen om toekomst georiënteerde perspectieven te delen op het gebied van digitale transformatie. De laatste jaren ben ik actief geweest bij GfK als commercieel directeur Nederland en Global Head of Retail & E-commerce. Gedreven door behoeftes in de markt en door verbazing over het feit dat de traditionele marktonderzoekswereld deze behoeftes vaak nog niet weet te bevredigen, heb ik begin 2018 ik de stap gemaakt om mijn eigen datatechnologiebedrijf te starten. Een bedrijf dat gebruik maakt van alle mogelijkheden en innovaties van mobiele technologie. Dit heb ik gedaan vanuit de overtuiging dat dit alleen kan in partnership met een toonaangevende internationale techpartner, die ik heb gevonden in CM.com. 

CM.com is een zeer snel groeiend mobile techbedrijf dat sinds 1999 bedrijven helpt om consumenten (mobiel) te bereiken en hiertoe één platform voor mobile messaging, betalingen, apps en voice biedt. CM.com heeft meer dan 250 werknemers en kantoren wereldwijd. abbi is gehuisvest op de CM Campus in Breda en maakt ook gebruik van diverse shared services, zoals Legal en HR, zodat wij ons zeer efficiënt kunnen bezighouden met de ontwikkeling en de uitrol van de abbi-oplossingen. 
                       
Profiel_18918_2_141829.jpg  Profiel_18918_2_142140.jpg


abbi holding kent drie aandeelhouders: CM.com is naast leverancier ook aandeelhouder in abbi Holding B.V. Daarnaast zijn er externe investeerders aan boord en participeer ik zelf vanuit mijn personal holding. Het intellectueel eigendom van de applicaties die in opdracht van abbi zijn/worden ontwikkeld ligt bij abbi en is vastgelegd in de aparte IP abbi Tech B.V. (volledig dochterbedrijf van abbi). 

Profiel_18918_2_142230.jpg

Markt
De markt voor onderzoek in Nederland wordt geschat op ruim € 300 miljoen (bron: MarktOnderzoekAssociatie). Het marktvolume en het marktpotentieel voor abbi nemen echter snel toe als gevolg van vergaande digitale transformatie. Esomar (global brancheorganisatie) verwacht dat digitaal onderzoek alleen al verantwoordelijk is voor een groei van 20% in de traditionele marktonderzoeksector. Datagedreven gepersonaliseerde marketing en communicatie wordt van steeds groter strategisch belang. Dit biedt toegang tot klantbudgetten die vele malen groter zijn dan traditionele marktonderzoeksbudgetten. Klantbudgetten verschuiven in razend tempo naar datagedreven digitale oplossingen. 

Verdienmodellen
Alle abbi applicaties komen samen in het abbi Insights & Activatieplatform. Hier wordt continu de binnen een research community verzamelde data opgeslagen, zodat de respondentprofielen steeds verder worden verrijkt. Vervolgens kunnen steeds diepgaandere en dus relevantere selecties worden gemaakt om onder specifieke groepen heel gericht nog een aantal verdiepende vragen te stellen, of om deze groepen te activeren met voor hen relevante persoonlijke boodschappen vanuit mobiele berichten. Door koppeling van de door abbi verzamelde data aan externe klantdata wordt de effectiviteit van de personalisatie vanuit het platform nog verder geoptimaliseerd. 

Gevisualiseerd ziet het abbi Insights & Activatieplatform er als volgt uit:
 
Profiel_18918_2_142307.jpg

Er zijn drie met elkaar in verbinding staande applicaties die de werking van het abbi Insights & Activatieplatform mogelijk maken:
  • De abbi chat researchoplossing
  • De abbi conversation engine, waarin de chatvragen gescript worden
  • Het abbi customer dataplatform, waar de data wordt opgeslagen en van waaruit heel gericht mobiele activatieberichten verstuurd kunnen worden
Dit leidt tot de volgende waardeproposities die aan klanten worden aangeboden:
  • Onderzoek vanuit een research community app, die is opgezet in de look & feel van de klant 
  • White label integratie met bestaande applicaties van klanten
  • Volledige implementatie van het abbi Insights & Activatieplatform
  • Ad hoc-chatonderzoek vanuit een weboplossing (dus geen app)
abbi focust op een continue samenwerking met klanten. De eerste drie waardeproposities (verdienmodellen) zijn gebaseerd op licentie-overeenkomsten variërend van € 30.000,- tot € 50.000,- per klant per jaar, aangevuld met research consultancy van het abbi team (op uurbasis). 

De vierde waardepropositie is gebaseerd op maatwerk met order intakes per opdracht, vanaf € 4.000,- per stuk. Door niet alleen onderzoek te doen, maar de inzichten ook direct door te vertalen naar gepersonaliseerde communicatie boort abbi aan de klantzijde niet alleen de onderzoeksbudgetten aan, maar ook de marketing- en communicatiebudgetten.

Prognoses 

Boekjaar
Omzet
Resultaat na belasting
Vrij beschikbare cashflow
Betaalverplichting Geldvoorelkaar.nl t.o.v. vrij beschikbare cashflow
2018
€    150.000,-
- €   15.000,-
€     2.000,-
 
2019
€    925.000,-
  € 238.000,-
€ 268.000,-
34%
2020
€ 1.476.000,-
  € 522.000,-
€ 546.000,-
18%

De prognoses zijn opgesteld door abbi insights in samenwerking met CM Ventures. Meer financiële informatie van abbi insights leest u in de bijlage ‘Aanvullende informatie bij pitch 018918’.

De Lening
abbi heeft vanuit de drie investeerders gedurende de Minimal Viable Product fase reeds € 600.000,- als eigen vermogen uit eigen middelen ingelegd, waarvan € 475.000,- in cash. 

Deze financieringsaanvraag is erop gericht om het abbi Insights & Activatieplatform naar een volgende fase te ontwikkelen (als state-of-the-art selfservicetool voor klanten), teneinde te kunnen opschalen en daarmee binnen een jaar een positieve cashflow te realiseren. 

Crowdfunding is voor abbi in deze fase de beste financieringsvorm vanwege:
  • de snelheid
  • het robuuste cashflowprofiel van abbi
  • het feit dat acceptatie vanuit de crowd een mooie extra marktvalidatie is
  • het uitstellen van verwatering van aandelen vanuit met name de founder / managing partner 
abbi zal direct aan haar betaalverlichtingen kunnen voldoen vanuit de cashflow bij bestaande en nieuwe klanten.  

Investeringsbegroting 

Bestedingsdoel
Bedrag
Development 2018
€    550.000,-
Development 2019
€    330.000,-
Werkkapitaal
€    120.000,-
Totaal
€ 1.000.000,-
Af: Inbreng eigen middelen
€    600.000,-
Benodigd via Geldvoorelkaar.nl
€    400.000,-

Profiel_18918_2_143827.jpg

Toelichting van Geldvoorelkaar.nl
De lening wordt aangevraagd als Annuïtaire lening met een looptijd van 60 maanden en een bruto jaarrente van 8,0% (lees meer over uw effectieve rendement). Investeerders ontvangen vanaf de start van de lening maandelijks een vast bedrag, dat opgebouwd is uit een deel rente en een deel aflossing.

Geldnemer is ABBI Insights B.V.(externe creditratings: Graydon 0,34% PD / Creditsafe score 52)

Medegeldnemers zijn:
  • ABBI Holding B.V. (Graydon 0,16% PD / Creditsafe score 61)
  • IP ABBI TECH B.V. (Graydon 0,19% PD / Creditsafe score 66)
Er is bij deze lening geen sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid in privé (dwz. aansprakelijkheid van de privépersoon voor het gehele leenbedrag), maar van borgstellingen voor de volledige looptijd van de lening (zie overzicht zekerheden hieronder). 

De classificatie van dit project is berekend op basis van de uit de prognoses resulterende betaalcapaciteit. In dat geval hanteert Geldvoorelkaar.nl standaard een risicoclassificatie 5 / 5s. Meer uitleg hierover leest u op de pagina Onze Werkwijze

Onderstaande zekerheden zijn van toepassing op deze lening.

Zekerheid (meer uitleg)
Toelichting
Depotregeling
2 maandtermijnen
Borgstelling
Zakelijke borgstelling van Strumpf B.V. (Graydon 0,10% PD / Creditsafe score 66) ten bedrage van € 60.000,-
 
Zakelijke borgstelling van Abbinvestments B.V. (Graydon 0,16% PD / Creditsafe score 74) ten bedrage van € 70.000,-
 
Zakelijke borgstelling van CM Ventures B.V. (Graydon 0,10% PD / Creditsafe score 61) ten bedrage van € 70.000,-
 
Persoonlijke borgstelling van M. Wolters ten bedrage van € 75.000,- (op dit moment van materiële waarde)  
Pandrecht (eerste rang)
op de debiteuren van alle (mede)geldnemers
 
op de bankrekeningen van alle (mede)geldnemers
Non-onttrekkingsverklaring
Onttrekkingen mogen uitsluitend plaatsvinden wanneer er sprake is, en blijft (na onttrekking), van een garantievermogen van minimaal 30% van het balanstotaal, door Geldvoorelkaar.nl vast te stellen op basis van definitieve jaarcijfers.

#ShareYourAmbition
De korte-termijnambitie is om samen met klanten de abbi applicaties verder te ontwikkelen, zodat wij hen kunnen helpen met alle beoogde oplossingen en abbi als selfservicetool beschikbaar kunnen maken. 

De middellange-termijnambitie (2 jaar en verder) is om na succesvolle marktpenetratie in Nederland zo snel mogelijk op te schalen naar het buitenland, teneinde het concurrentievoordeel te verduurzamen. De techniek hoeft immers maar één keer ontwikkeld te worden en is eenvoudig centraal aan te sturen. 

De drive van mijzelf als ondernemer is geactiveerd door jarenlange ervaring met (internationale) klanten, waardoor ik heel goed weet waar de klantbehoefte ligt en waar traditioneel onderzoek tekort schiet. De combinatie van marktkennis en ondernemerschap met een goede techpartner, een grandioos netwerk en snelle opschalingsmogelijkheden maakt dat abbi door zowel stakeholder als shareholders als een nieuw datatechnologiebedrijf met een enorme potentie wordt gezien. 

Voor crowdfunders is dit een unieke kans om te profiteren van het succes van abbi en samen het imago van marktonderzoek te veranderen: van saai, traag en ongewenst naar fun, snel en relevant!

Incentive 
Bij een investering vanaf € 5.000,- of bij het aanbrengen van één of meerdere leads die leiden tot succesvolle sales voor abbi, ontvangt u 25% korting op marktonderzoek en/of andere dienstverlening vanuit abbi gedurende het gehele kalenderjaar 2019. 

Profiel_18918_2_165221.jpg


Terug naar overzicht

Geïnvesteerd bedragInvesteerderDatum
€ 200014500woensdag 5 december 2018
€ 100025698woensdag 5 december 2018
€ 500013177woensdag 5 december 2018
€ 500021881woensdag 5 december 2018
€ 400018641woensdag 5 december 2018
€ 100015933woensdag 5 december 2018
€ 2.500029207woensdag 5 december 2018
€ 700014951woensdag 5 december 2018
€ 100020146woensdag 5 december 2018
€ 200019959woensdag 5 december 2018
€ 200011665woensdag 5 december 2018
€ 200021599woensdag 5 december 2018
€ 1.500009668woensdag 5 december 2018
€ 200031347woensdag 5 december 2018
€ 200003497woensdag 5 december 2018
€ 300005417woensdag 5 december 2018
€ 200031348woensdag 5 december 2018
€ 100031241woensdag 5 december 2018
€ 200004749woensdag 5 december 2018
€ 100023718woensdag 5 december 2018
€ 100030604woensdag 5 december 2018
€ 200031089woensdag 5 december 2018
€ 100019129woensdag 5 december 2018
€ 200017253woensdag 5 december 2018
€ 200031108woensdag 5 december 2018
€ 100016306woensdag 5 december 2018
€ 100020191woensdag 5 december 2018
€ 100021679woensdag 5 december 2018
€ 200028127woensdag 5 december 2018
€ 100015480woensdag 5 december 2018
€ 100014784woensdag 5 december 2018
€ 100028984woensdag 5 december 2018
€ 300015470woensdag 5 december 2018
€ 300022961woensdag 5 december 2018
€ 200010785woensdag 5 december 2018
€ 200014531woensdag 5 december 2018
€ 1.000018316woensdag 5 december 2018
€ 200026877woensdag 5 december 2018
€ 300026540woensdag 5 december 2018
€ 100028119woensdag 5 december 2018
€ 100009551woensdag 5 december 2018
€ 100019020woensdag 5 december 2018
€ 200026700woensdag 5 december 2018
€ 500029448woensdag 5 december 2018
€ 100027276woensdag 5 december 2018
€ 3.000031351woensdag 5 december 2018
€ 500021847woensdag 5 december 2018
€ 200015817woensdag 5 december 2018
€ 200002912woensdag 5 december 2018
€ 500014164woensdag 5 december 2018
€ 200031166woensdag 5 december 2018
€ 200000546woensdag 5 december 2018
€ 300024649woensdag 5 december 2018
€ 500024885donderdag 6 december 2018
€ 200031017donderdag 6 december 2018
€ 100026561donderdag 6 december 2018
€ 200025320donderdag 6 december 2018
€ 100027893donderdag 6 december 2018
€ 500025483donderdag 6 december 2018
€ 500028467donderdag 6 december 2018
€ 100031358donderdag 6 december 2018
€ 300031360donderdag 6 december 2018
€ 100022667donderdag 6 december 2018
€ 300005133vrijdag 7 december 2018
€ 200006553vrijdag 7 december 2018
€ 500027263vrijdag 7 december 2018
€ 500025567vrijdag 7 december 2018
€ 500024328vrijdag 7 december 2018
€ 200012541vrijdag 7 december 2018
€ 200023437vrijdag 7 december 2018
€ 100017851vrijdag 7 december 2018
€ 500031283vrijdag 7 december 2018
€ 5.000030593vrijdag 7 december 2018
€ 500028239zaterdag 8 december 2018
€ 500031377zaterdag 8 december 2018
€ 100011298zondag 9 december 2018
€ 100015028maandag 10 december 2018
€ 400030790maandag 10 december 2018
€ 100013941maandag 10 december 2018
€ 100014408maandag 10 december 2018
€ 5.000031386maandag 10 december 2018
€ 500009529maandag 10 december 2018
€ 500025711dinsdag 11 december 2018
€ 500010844woensdag 12 december 2018
€ 100016312donderdag 13 december 2018