Column Edwin Adams: Vooruit óf achteruit kijken?

08-06-2021
Hieronder leest u de column van Edwin Adams, verschenen op LinkedIn op 4 juni. Lees hier het originele bericht.

Na 2020 was het nog maar afwachten wat 2021 ons zou gaan brengen. Inmiddels lijkt het alsof we in rustiger vaarwater komen. We mogen langzaamaan steeds een beetje meer. Weer dat kopje koffie drinken op het terras. Dat boek kopen in de boekhandel waar je nu gewoon zonder afspraak naar binnen kan. We kunnen zelfs weer gaan dromen van vakanties naar verre en zonnige oorden.

Waar de gewone mens het leven weer oppakt, was de afgelopen periode voor ondernemers een tijd van vallen, leren en weer opstaan. En het werd hen zeker niet makkelijk gemaakt. Ze hadden niet alleen te maken met uitval van werknemers door corona, maar ook met maatregelen die elke dag weer anders bleken te zijn.

Het vergde veel aanpassingsvermogen, ook van onze ondernemers. Maar een ondernemer zou een ondernemer niet zijn als hij deze tijd niet zou gebruiken om eens anders naar de dingen te gaan kijken. Door tijden als deze word je gedwongen opnieuw naar je zaak te kijken, en te kijken wat je anders of beter kan doen.

Een goed voorbeeld zijn de ondernemers van HN SURVEY & ANALYSIS. Zij vinden dat de edelmetalen sector toe is aan verandering én verduurzaming. Deze ondernemers willen met hun diensten bijdragen aan de circulaire economie (denk bijvoorbeeld aan de recycling en afvalstromen van elektronica zoals smartphones, tablets, laptops en etc). De edelmetalen sector is groeiende, dus de tijd om te investeren was nu. Ook tijdens Corona bleef er vraag naar hun diensten, en omdat ze met hun werkzaamheden behoren tot de vitale beroepen, kunnen zij daardoor een blijvende impact maken.

Nog een mooi voorbeeld zijn de ondernemers van Samson & Friet. Zij besloten hun horeca onderneming te starten in -juist- corona tijd. Deze sector heeft het de afgelopen tijd zeker niet makkelijk gehad, maar voor Samson & Friet heeft het goed uitgepakt. Door onder andere de inzet van social media, het serveren van maaltijden die net een beetje anders dan anders zijn, en de mogelijkheid tot bezorgen aan te bieden hebben zij de bewoners van Vinkeveen en daarbuiten aan zich weten te binden in deze tijd.

De tijd om te investeren is dus nu. Maar dat een ondernemer wil investeren betekent niet dat de (groot)banken daar automatisch in meegaan. Dat is waar Geldvoorelkaar.nl, OnePlanetCrowd en het Financieringsgilde in beeld komen. Gezamenlijk zijn we een nieuw initiatief gestart waarbij de ondernemer gebruik kan maken van prognosefinanciering, eventueel in combinatie met een BMKB-C overbruggingskrediet.

Door onze expertise en kennis te bundelen, kan de ondernemer de volgende stap met het bedrijf zetten. Van A tot Z worden zij begeleid bij de financiering, waarbij we goed kijken én luisteren naar de ambities van de ondernemer. Hierbij focussen we ons altijd op wat mogelijk is, niet op wat niet mogelijk is. Wij zijn er voor de MKB-er die wil groeien en niet bang is om groots te denken.

Ken je een ondernemer die wil groeien met hulp van de crowd? Of ben jezelf een ondernemer en op zoek naar financiering voor je bedrijf? Dan kun je op deze pagina meer informatie vinden. Liever bellen? 085-2733465.

Ik zie de toekomst rooskleurig in en kijk uit naar wat voor initiatieven en plannen nog ontwikkeld gaan worden door ondernemers. En terwijl ik daarover mijmer geniet ik ondertussen van een kopje echt goede koffie. Zojuist bezorgd door een lokale horeca ondernemer.