Het is voor organisaties belangrijker dan ooit om goed te luisteren naar hun klanten. Daarom wordt marktonderzoek gedaan. Maar traditionele enquêtes zijn saai, traag, komen ongelegen en zijn vaak oninteressant. Logisch dus dat er steeds minder mensen bereid zijn om hieraan mee te werken. Marco Wolters bedacht een oplossing om marktonderzoek leuker, sneller en effectiever te maken: abbi insights.
Wat is abbi insights?
Ik heb lang bij een groot internationaal marktonderzoekbureau gewerkt. Het viel mij toen op dat grote merken als IKEA, adidas en Levi's zichzelf steeds vaker de vraag stellen hoe de mobiele telefoon kan worden ingezet om meer te verkopen. Iedere consument heeft immers zijn smartphone altijd en overal bij zich. Als je vanuit de smartphone marktonderzoek kunt doen, op een manier die dicht bij de consument staat, dan help je organisaties echt om beter op de wensen van hun klanten in te spelen. En wat doen we tegenwoordig allemaal dagelijks? We chatten! Zo is abbi geboren.
Hoe werkt abbi insights?
abbi is een mobiel chatmaatje dat vragen stelt. Dat kan in een app of direct vanuit een linkje of een code die je kunt scannen. Je kunt ook heel gericht worden uitgenodigd in een mobiel berichtje. Het aantal deelnemers ligt daardoor veel hoger, omdat de uitnodiging niet wegvalt in de mail of verdwijnt in een spambox.
abbi stelt korte vragen en is erg snel. De resultaten worden direct teruggekoppeld. De verzamelde data worden vervolgens opgeslagen in een grote database en gebruikt om heel gericht nog een paar vragen te stellen of om een persoonlijke boodschap af te geven.
Wat maakt abbi succesvol?
Er zijn verschillende dingen die klanten waarderen aan abbi. Het eerste is dat je met abbi marktonderzoek kunt doen op het juiste moment. Stel, een gemeente wil weten hoe inwoners een bepaald evenement hebben gewaardeerd. Het heeft dan geen zin om dat twee weken later nog te vragen. Om echt goede feedback te krijgen, moet je dat doen op momenten dat mensen ook echt een beleving hebben. Dat kan met abbi.
Daarnaast zien klanten het als een kracht van abbi dat verzamelde data direct worden vertaald naar een actie. Nog een voorbeeld. Stel: je geeft in een chat aan dat het beschermen van het milieu erg belangrijk voor je is en dat je overweegt om zonnepanelen op je dak te zetten. Dan waardeer je het als je gelijk een mobiel berichtje krijgt met een linkje naar relevante informatie hierover. abbi doet, uiteraard met toestemming, veel meer met de verzamelde data dan alleen een rapportje maken met wat grafiekjes erin.
Wat maakt abbi een goede investering?
Samen met onze techpartner en een investeerder heb ik in de startup fase al veel geld in abbi geïnvesteerd. Dit doen wij vanuit de overtuiging dat mobiele technologie alleen maar belangrijker wordt. Maar ook het team achter abbi, dat bestaat uit ervaren onderzoekers met een groot eigen netwerk, is erg belangrijk voor het succes.
Daarnaast heeft abbi met CM.com één van de snelst groeiende (mobiele) technologiebedrijven van Nederland als partner. Het feit dat abbi al snel omzet maakt op basis van licentie overeenkomsten die voor continue geldstromen zorgen, maakt abbi toekomstbestendig. Bovendien kan abbi makkelijk worden opgeschaald naar het buitenland. Het ziet er allemaal erg goed uit. Daarom zijn wij bereid om het vertrouwen van de investeerders bij Geldvoorelkaar.nl te belonen met een stevige rente van maar liefst 10%.