Crowdfunding is volwassen geworden
In de beginfase van crowdfunding, bestonden de meeste projecten voornamelijk uit particulieren, startups en kleine ondernemingen die op zoek waren naar financiering. Inmiddels heeft er over de gehele sector een flinke professionalisering plaatsgevonden; crowdfundingplatformen hanteren strengere risicoanalyses en ondernemers zetten groter in. Meer zekerheden voor investeerders betekent dat het vertrouwen in crowdfunding toeneemt. En dat vertaalt zich indirect naar meer ondernemers die de stap durven te nemen.
Maatschappelijk verantwoord
De maatschappij in het geheel kijkt steeds kritischer naar bedrijven en eist dat zij zich op een maatschappelijk verantwoorde manier opstellen. Crowdfunding past perfect in dit plaatje omdat het transparantie bevordert en voor ondernemers meer dan alleen bedrijfsfinanciering oplevert. Investeerders kijken en denken met je mee en zorgen ervoor dat jij als ondernemer in contact blijft met de markt.
Financiering op maat
Nieuwe leenvormen in crowdfunding, zoals een vastgoedlening of flexlening, bieden in veel gevallen wat ondernemers en vastgoedbeleggers elders niet kunnen krijgen; namelijk op maat gemaakte financiering die in elke fase kan worden toegepast. Een crowdfundingplatform denkt tevens kritisch met je mee over wat de meest geschikte leenvorm is.
Betrokkenheid van investeerders
Wie aan crowdfunding doet, creëert in veel gevallen een enthousiaste groep ambassadeurs die het bedrijf op de voet volgen en in sommige gevallen voorzien van nuttige input en feedback. Een groot deel van de investeerders voelt zich betrokken bij de bedrijven, die zij met hun investering ondersteunen. Als ondernemer kan een externe blik op jouw onderneming van zeer grote waarde zijn. Daarnaast biedt crowdfunding een groot marketingvoordeel voor ondernemers omdat hun bedrijf onder de aandacht gebracht wordt bij een grote groep mensen, wat in sommige gevallen tot nieuwe klanten leidt.
Grotere investeringen mogelijk
Door het toenemend aantal investeerders in crowdfunding kunnen bedrijven inmiddels veel sneller, meer geld ophalen. In het verleden kon je als ondernemer niet altijd het volledige bedrag via crowdfunding ophalen en lag het gemiddelde kredietbedrag lager. In de afgelopen 2 jaar zien we steeds vaker crowdfundingprojecten van boven de 1 miljoen euro en meer. Doordat meer ondernemers hun groeiplannen enkel met crowdfunding kunnen realiseren, zien we steeds vaker dat ondernemers zich al oriënteren op crowdfunding, nog voor dat zij alternatieve financieringsmiddelen overwegen.
Vertrouwen in de banken
Sinds de kredietcrisis is het vertrouwen in banken drastisch afgenomen. De bank kiest er tegelijkertijd structureel voor om kleinere kredietaanvragen aan zich voorbij te laten gaan, waardoor er een grote markt is ontstaan van mkb bedrijven die hun financieringsbehoefte elders invullen. Ook zijn er ondernemers die geen connectie met bank, die vaak alleen financiering verschaft, voelen en liever particuliere investeerders uitnodigen om te investeren in hun bedrijf.