Reportage 1Limburg over crowdfundingproject Le Salonard

10-02-2020

Op 1Limburg verscheen een mooie reportage over crowdfunding. In de reportage komt onder andere Monique Houbiers aan het woord, de onderneemster van Le Salonard uit Maastricht. Haar crowdfundingproject werd via Geldvoorelkaar.nl succesvol gefund, binnen twee minuten zelfs! Hieronder vindt u de video en het artikel van L1.

 

 

In Limburg werd in 2019 7,7 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Een jaar eerder was dat nog bijna 10 miljoen.

De daling is opvallend, want in de rest van het land groeide deze vorm van financiering voor bedrijven fors: van 265 miljoen naar zo’n 327 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van crowdfundmarkt.nl. Uit de cijfers blijkt ook dat het aantal projecten in onze provincie is teruggelopen van 101 in 2018 naar 71 projecten vorig jaar.

Wat is crowdfunding eigenlijk?

Het betekent letterlijk: geld binnenhalen bij het grote publiek. Via een online crowdfundingsplatform vertelt een ondernemer hoeveel geld hij nodig heeft en waar het voor bedoeld is. Mensen kunnen dan geld lenen aan het bedrijf. Dat kan bij sommige projecten al vanaf 100 euro. Na een aantal jaren krijgen de deelnemers hun inleg terug. Plus rente. Ook krijgen ze vaak een extraatje van de ondernemer. Ze krijgen bijvoorbeeld een lunch aangeboden als ze hebben geïnvesteerd in een restaurant.

Onbekend en onbemind

Dat Limburg het slechter doet dan de rest van Nederland komt volgens crowdfunddeskundige Jan Schellekens omdat deze financieringsvorm in onze provincie nog niet omarmd wordt. “De financieringsvorm bestaat al zo’n tien jaar. Toch is het nog onbekend bij veel Limburgse ondernemers en instanties", weet de expert uit Maasbracht. Ook is het toezicht op crowdfundplatforms verscherpt.

Microbrouwerij

Hoewel het aantal projecten en geïnvesteerd kapitaal is afgenomen in Limburg, blijft crowdfunding een belangrijke financieringsmethode. Ondernemer André Köppen haalde onlangs nog geld op met een crowdfunding. “Ik wil in de watertoren in Schimmert een microbrouwerij met een proeflokaal beginnen. Daar kunnen kinderen hun eigen gezonde frisdrank maken”, zegt Köppen.

Succes

In totaal heeft hij 350.000 euro nodig voor zijn plannen. Het grootste deel moest van een crowdfundingsactie komen en dat werd een succes. “We wilden 200.000 euro ophalen. Uiteindelijk hebben 86 investeerders 227.000 euro bij elkaar gebracht”, lacht hij. “Dat geld gaan we investeren in de microbrouwerij. Binnenkort worden al de vaten geplaatst.”

Tranen van blijdschap

Monique Houbiers had 35.000 euro nodig om haar droom te verwezenlijken. "Ik wist dat ik bij de bank niets zou krijgen", zegt ze. Daarom koos ze voor crowdfunding. "Het duurde maanden om alles te regelen. Zo moest ik een businessplan maken." Toen het project op de site kwam, ging het snel. "Ik zat op een terras, toen ik hoorde dat het geld al binnen was. Binnen 2 minuten", herinnert ze zich. "Ik heb gehuild van blijdschap." Door de investeerders kon ze haar droom verwezenlijken en heeft ze nu haar eigen winkel, Le Salonard, in Maastricht waar ze wijn, brood en kaas verkoopt."

Ambassadeurs

De geldschieters krijgen de komende vijf jaar acht procent rente. De investeerders van Köppen krijgen over 4 jaar hun geld terug. En 16 procent rente. Daarmee lijkt het een dure lening. Toch koos hij bewust voor crowdfunding en niet voor een lening bij een bank. “De 86 investeerders zijn nu ook ambassadeurs van ons project. Hebben er ook een binding mee.” Om hen meer bij zijn bedrijf te betrekken, krijgen de investeerders een rondleiding en een diner aangeboden als de microbrouwerij klaar is.

Wildvreemd

Welke mensen geld in Le Salonard hebben gestoken, weet Houbiers niet precies. "Ik dacht eerst dat het allemaal bekenden waren. Vooral omdat het allemaal zo snel ging. Maar veel mensen ken ik helemaal niet", zegt ze. "Het is wel mooi dat wildvreemden in je geloven."

Risico's

Maar crowdfunding heeft ook nadelen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld failliet gaan. Door het verscherpte toezicht is die kans tegenwoordig kleiner geworden. “Er wordt wel eens gedacht. We begin een crowdfundactie en het geld loopt binnen, maar zo makkelijk is het niet", zegt Jan Schellekens. "Platforms plaatsen niet zomaar een project.” Schellekens is ook adviseur en beoordelaar van een van de grootste crowdfundplatforms van Nederland. “Plannen worden streng bekeken. We kijken echt of ze bestaansrecht hebben.” Toch neemt dat niet weg dat net als bij aandelen risico's blijven bestaan.

Tips voor investeerders

Met de lage spaarrente is het aantrekkelijk om spaargeld in crowdfunding te investeren. Dat levert al snel 4 procent rente of meer op. Op een spaarrekening is het nu zo'n 0,02 procent. Maar waar moet je opletten bij crowdfunden? "De mensen moeten vooral spreiden", zegt Jan Schellekens. Het kan namelijk ook fout gaan. Dat bedrijven niet kunnen betalen. Of failliet gaan. "Gaat het mis, dan voel je dat minder." Ook is het van belang om informatie in te winnen over het bedrijf. "Bedenk goed waar je in wilt investeren. En neem de tijd."

Droom

Köppen is inmiddels volop aan het bouwen aan zijn droom. Het maakt deel uit van het project ‘de Reus van Schimmert’. Daarbij wordt de 38 meter hoge watertoren omgebouwd tot een belevingscentrum, kennisinstituut en marktplaats voor streekproducten. In het Rijksmonument moeten onder meer een streekproductenwinkel, een smaaktheater en uitkijkpunt komen. Als de watertoren in augustus opengaat, moet ook de microbrouwerij van Köppen klaar zijn.

Houbiers droomt ook al verder. Over een tweede winkel. "Ik heb ook het pand naast de winkel. Daar wil ik een take away in beginnen." Hoe ze dat gaat financieren? "Met crowdfunding natuurlijk."

Bron: L1