'Ons concept is uniek en brengt vernieuwing' - PakuPaku Amsterdam

25-06-2019

Toen Prema Wersch in Tokyo het gerecht shabushabu leerde kennen, dacht ze meteen: 'dit concept ga ik naar Nederland halen'. Shabushabu is een gezond Japans fonduegerecht, waarbij vlees, vis en groenten aan tafel in een bouillon worden gegaard. Samen met Franciska van Koningsbruggen start de enthousiaste Prema restaurant/eetcafé PakuPaku, het eerste Japanse fonduerestaurant in Nederland.

Restaurantmanager in Japan

Dat Prema een horecaonderneming start, komt niet geheel uit de lucht vallen. 'Het is altijd al mijn droom geweest', vertelt ze daarover. 'Ook die van Franciska trouwens. Daarom hoefde ze er niet lang over na te denken toen ik haar vroeg om samen met mij PakuPaku op te richten.'

De meeste horecaervaring deed Prema op in 2016, toen ze een jaar lang in Tokyo als manager bar/restaurant Lighthouse runde. 'Ik heb daar alle facetten van de horeca meegemaakt. De keuken aansturen, als kok de gerechten bereiden, personeelszaken, inkoop, bediening; ik heb het allemaal gedaan. Lighthouse is een internationaal restaurant met gevarieerde gerechten. Zo stonden er curry's, pizza's, fish & chips en zelfs bitterballen op de menukaart. Het was hard werken, soms 14 uur per dag, omdat ik ook nog Engelse taalles gaf. Maar het was een ontzettend leuke en leerzame ervaring.'

Eén van Prema's vaste gasten in Tokyo wees haar op het gerecht shabushabu. 'Hij is zelf eigenaar van verschillende izakaya's; high-end Japanse restaurants met veel verschillende gerechtjes. Ik mocht met hem meekijken bij de bereiding van shabushabu en ik vroeg hem het hemd van het lijf. Wat me opviel, was de eenvoud van het gerecht: gezond en puur eten en je hebt er geen chef-kok voor nodig.'

Goed duo

Via een gezamenlijke kennis leerden Prema en Franciska elkaar kennen. Als duo vullen de dames elkaar perfect aan: Prema heeft naast horecaervaring lange tijd gewerkt in marketing en sales. Zij zal zes dagen per week in het restaurant werken en de marketing verzorgen. Franciska, die jarenlang op de Zuidas als bedrijfsjuriste werkte, zal zich op personeelszaken, administratie en juridische zaken richten.

Marktonderzoek in Amsterdam

Voordat Prema besloot om PakuPaku te gaan starten, deed ze uitgebreid marktonderzoek en won ze veel advies in bij horecakenners. 'Ik had toen bijna dagelijks contact met de branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland voor advies en bevestiging van mijn plan.' De regiomanager van de KHN is enthousiast; hij schrijft in een aanbeveling dat hij verwacht 'dat met het enthousiasme en het idee van Prema en het rijke netwerk waarop ze inmiddels kan bouwen PakuPaku een succes kan worden.'

Is er markt voor horecaonderneming in Amsterdam? 'Ja', zegt Prema. 'Er is in Amsterdam eigenlijk altijd markt voor horeca. De horecagelegenheden die naast de locatie van PakuPaku liggen, draaien ook allemaal erg goed. Er is veel aanloop.'

Aansluiting op de gezonde foodtrend

In PakuPaku zal er maar één gerecht op de kaart staan: shabushabu. En Prema verwacht dat dit een succes zal worden. 'In Nederland zie je nu dat gezond eten een trend is. Shabushabu is heel gezond, puur en ook vegetarisch/veganistisch erg lekker. Daarnaast zie je dat Japanse restaurants het heel goed doen, maar dat men nieuwsgierig is naar iets nieuws uit Japan. Ons concept is uniek en brengt daarmee vernieuwing.'

Taallessen

Naast een eetcafé/restaurant zal PakuPaku ook als language bar worden gebruikt. Prema legt uit: 'Naast de lokale bevolking richten we ons op expats die Nederlands willen leren. Eens per week zullen we voor hen een evenementje organiseren, zoals een pubquiz in het Nederlands. Het is voor expats lastig om Nederlands te leren in Amsterdam, want iedereen praat Engels met je. Daarom willen wij hen iets anders bieden.'